رئیس سازمان دانشجویان ایران در اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"

نقش آفرینی سازمان دانشجویان ایران در سپهر فرهنگی دانشگاه های کشور

نقش آفرینی سازمان دانشجویان ایران در سپهر فرهنگی دانشگاه های کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، رضا فریدزاده، رئیس این سازمان در اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" ضمن عرض تشکر و خیر مقدم  به مهمانان و دانشجویان و  تبریک فرارسیدن 25امین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، با اشاره به پیشینه تاریخی سازمان  گفت: شعار ما در این 25 سال "پا به پای دانشجو بودن" است. سازمان دانشجویان تلاش کرده است در تمام این سال‌ها، فرزند زمان خود باشد و با نوآوری‌های متعدد فرهنگی در فضای دانشگاه‌های کشور نقش‌آفرین کند ولی در عین حال در هیچ مرحله ای متوقف نشده است و حرکت روبه جلوی خود را مدام پیگیری کرده و میکند. 
وی افزود: 15 مهرماه ۱۳۷۷ آغاز فعالیت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی است و خوشحال هستیم بعد از ۲۵ سال سازمان دانشجویان با نوآوری‌های متعددی که داشته تلاش کرده که در سپهر فرهنگی دانشگاه‌های کشور نقش آفرین باشد. جهاد دانشگاهی از ابتدا یک نهاد "دانشجوباور" و "دانشجو محور" بوده است. به این معنا که هم در ذهن، فکر و باور و البته عقیده باور داشتیم که دانشجو موتور محرکه کشور است و در عمل نیز در طراحی‌ها و اجرا می بینیم که آن را به منصه ظهور رساندند. به واقع سختی کار سازمان دانشجویان این است که در عین حال که سازمان می‌باشد می‌بایست دانشجویی هم باشد. ما در سازمان دانشجویان این تناقض معنایی را به این شکل تعریف می‌کنیم که سازمان در امور اداری و مالی مقید به رعایت چهارچوب ها ولی در طراحی و اجرای برنامه‌ها کاملا متکی به دانشجویان می‌باشد.
رئیس سازمان دانشجویان افزود: سازمان دانشجویان ۴۴ شعبه در سراسر کشور دارد که عموم مدیران اجرایی ما در شعب سراسر کشور دانشجویان هستند و حتی معاونان سازمان نیز از دانشجویان هستند. در عمل هم می بینیم که ما به این باور رسیدیم که باید کار را به دانشجویان سپرد. البته دو کلمه "سازمان" و "دانشجو" در ذات خودش یک تضاد  نسبی دارد از یک طرف سازمان نیازمند نظم و سازوکار است اما از طرف دیگر ما نمی توانیم خیلی دانشجو را در این چارچوب نگه داریم. بنابراین تقسیم بندی که در دوره تحول انجام شده، این است که ما سازمان را در امور اداری و مالی تابع مقررات و چاچوب‌ها می دانیم، اما در فضای کار فرهنگی قطعا دانشجویان هستند که می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.
دکتر فریدزاده با بیان اینکه امسال در سازمان دانشجویان سبدهای فرهنگی محتلف و متنوعی در حوزه‌های مختلف طراحی شده گفت: یکی از این سبدها یا بسته‌های فرهنگی طراحی شده ، سبد اردویی جهاد دانشگاهی است. ما در حوزه فعالیت‌های گردشگری و تفریحی و گردشگری مقاومت که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را در بر می گیرد، طرح ملی «ایران، مرز پر گهر » است که امسال نوزدهمین دوره خود را می‌گذراند که به طور مشخص امسال تمرکز اردوهای "ایران، مرز پر گهر" بر روی بازدیدهای گردشگری تاریخی و آشنایی با مواریث کشور و گردشگری مقاومت خواهد بود. در کنار این طرح ما امسال اولین دوره طرح ملی "فن فرهنگ"، که مختص فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه است بازدید دانشجویان از مراکز صنعتی و علمی و همچنین دستاوردهای شکوهمند انقلاب اسلامی را در قالب این طرح دنبال خواهیم کرد. در طرح ملی"راه‌بلد" نیز فعالیت‌های کارآفرینانه، مشاغل خانگی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بازدیدهایی را طراحی کردیم که امسال شروع خواهیم کرد.
وی افزود: در کنار اینها در حوزه فعالیت‌های اجتماعی که جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان دارد، اردوهای جهادی "مهرباران" را از امسال به صورت نظام‌مند شروع کردیم طراحی‌هایی آن انجام شده و استان‌های مجری طرح هم مشخص شده  است. این طرح و فعالیت ارزشمند از امسال به صورت نظام‌مند از سوی جهاد دانشگاهی در مناطق کم‌برخوردار اجرا خواهد شد. در حوزه مناظره نیز همانند مدل و بسته طراحی شده برای حوزه گردشگری، طراحی‌هایی انجام شده است. امسال دوازدهمین دوره "مسابقات ملی مناظره‌های دانشجویی" را برگزار می‌کنیم و در کنار آنها، مناظره‌ها در حوزه‌های تخصصی مورد توجه است. همچنین به زودی چند طرح خوب و مفید برای مناظره ها از سوی سازمان دانشجویان رونمایی می‌شود.
فریدزاده ادامه داد: رویکرد و طراحی بسته‌های فرهنگی مختلف و متنوع که طیف وسیعی از سلایق دانشجویان را در بر می‌گیرد در اهداف و سیاست‌های سازمان دانشجویان در نظرگرفته شده است و امیدواریم با کمک و همراهی دانشجویان بتوانیم این طرح‌ها را به سر منزل مقصود برسانیم و شاهد ارتقا و تعالی فعالیت‌های فرهنگی در فضای دانشگاهی کشور باشیم و روز به روز شاهد افزایش و توسعه نشاط، امید و معنویت و عقلانیت باشیم. 
 

کلید واژه ها: رضا فریدزاده سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی ایران مرز پرگهر


نظر شما :